T R E M A N

 

Många har hört, få har upplevt. Du vill sätta i dig en större mängd dricka på kort tid, men tycker att caps är för slabbigt? Då har du kommit rätt!
Nu är det dags att sprida upplysningen om detta klassiska partyspel!

Som alltid finns det lika många uppfattningar om hur ett spel går till som det finns personer på detta klot, men här beskrivs hur det brukar spelas på Akademien, kårpuben i Jönköping.


Detta beh�vs - Vad spelet g�r ut p� - �vergripande - Spelets g�ng - Tips & Trix - �vriga regler

 

Detta behövs:
2 st tärningar
X antal personer
En massa dricka

Vad spelet går ut på:
Begriper du inte det kan du sluta läsa här. ;)

Övergripande:
Deltagarna sitter i en ring/runt ett bord/whatever, slår med tärningarna och beroende på vad tärningarna visar, dricker en viss mängd vätska.

Då sätter vi igång!
Äldst i ringen börjar slå, denne är dessutom Treman till en början.
Oavsett om personen som slår är Treman eller inte händer samma saker.
Turen att slå går medsols runt i ringen.

* Om tärningarna visar tre i någon form (ex 3+5, 3+1, 1+2) dricker Treman en klunk.

* Om slagmannen/kvinnan representerar åtta är personen till höger sju och personen till vänster nio. Om tärningarna visar sju eller nio i någon form dricker alltså vederbörande en klunk.

* Vid 5+6 gäller det att sätta fingret på näsan så fort som möjligt. Sisten dricker en klunk.

* Om tärningarna visar lika (1+1, 4+4, 6+6) får slagmannen dela ut klunkar till de övriga i ringen. (Nu börjar det sadistiska...) Ex: om tärningarna visar 5+5 får slagmannen dela ut antingen fem klunkar var till två personer eller tio klunkar till EN person. Vid 3+3 dricker dessutom naturligtvis Treman två klunkar eftersom det är två treor.

* Så länge det händer något får tärningsinnehavaren fortsätta slå, men så fort inget händer (ex 4+2, 6+4) är det dags att lämna tärningarna till personen till vänster.

* När Treman suttit ett varv har han chansen att bli av med Tremanskapet och lämna över till någon annan, men under vissa premisser. Först måste han ha suttit ett HELT varv som Treman (alltså inte första gången han får tärningarna som Treman), sedan ska han själv slå en trea i någon form. Då får han enväldigt utse en ny Treman (Haha, det blir DU!), men fortsätter själv som Treman tills han slagit färdigt och lämnar vidare tärningarna - då tillträder den nye.

Tips & Trix
* Att skänka många klunkar till Treman är inte speciellt populärt - en Treman får dricka rätt bra i alla fall. Räkna med att själv bli Treman inom en snar framtid. ;)

* Om någon måste lämna ringen för att lätta på trycket eller fylla på i baren hjälper naturligtvis medspelarna till att räkna hur många klunkar personen får i sin frånvaro. Den summan brukar bli rätt hög. Rätt snabbt. Krysta!

* Att dricka klunkar bestående av grogg brukar straffa sig rätt hårt. Öl eller cider rekommenderas. :)

Övriga regler
* Vissa kör med att Treman är man i max tre varv (ni kommer märka varför). Om Treman för tredje varvet inte lyckats slå en trea utser han helt sonika en ny.

* Det finns också en variant att om slagmannen slår ett visst resultat (ex 1+1) får han hitta på en ny regel, som att man bara får slå med vänsterhanden eller att man inte får kalla varandra vid namn. Brott mot reglerna renderar i en omedelbar klunk. Kan lätt bli mycket rörigt att hålla reda på alla regler vid ett längre parti.

..men vem vinner då?
Tja, det brukar inte gå så långt. Undrar varför..? ;)


Är det något jag glömt eller vill du bara hylla mig för att jag sprider Tremans evangelium? Tveka inte att höra av dig!

Lycka till i dimmorna!

StefaN
Team Vostok